شرکت دانش بنیان پیشرو افرند صنعت آرمه

  • آدرس کارخانه: شهرک صنعتی خرم دشت
  • 09121341092
  • 76214260 (021)

بررسی کیفیت و دانه بندی مصالح سنگی بتن آماده در کارگاه

بررسی کیفیت و دانه بندی مصالح سنگی بتن آماده در کارگاه

بررسی کیفیت و دانه بندی مصالح سنگی بتن آماده در کارگاه

تیرچه

برای اجرای سقف چه از نوع تیرچه بلوک ویا هر نوع سقف دیگر به بتن به عنوان یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده سقف نیاز می باشد این ماده خود از سیمان ،آب و مصالح سنگی(ممکن است افزودنی نیز در بتن استفاده می شود)تشکیل شده است در بین این مواد مصالح سنگی عامل تعیین کننده ای در افزایش تحمل نیروی فشاری در بتن می باشد در این مقاله راه ساده ای برای کنترل کیفیت مصالح سنگی ارائه می شود.همچنین روش ساده ای برای جایگزینی کنترل اسلامپ معرفی می شود.

برای بررسی وضعیت دانه بندی و نوع مصالح سنگی ، حدود 5 الی 8 کیلوگرم از بتن تازه را با دقت 5/0% توزین کرده ، سپس روی دو الک شماره 4 و 100 می شویند ، تا مواد ریزتر از 15/0 میلیمتر ، شامل سیمان و لای از بتن تازه جدا شده و مصالح سنگی روی الکها باقی بماند . پس از خشک کردن مصالح سنگی شستشو شده ، با ملاحظه دقیق ، اندازه اجزا ، پوکی ، جنس سنگ ، شکل و اندازه و بافت سطحی سنگدانه ها و چگونگی دانه بندی ، معمولا قابل تشخیص است . با الک کردن نمونه به دست  آمده ، میتوان وضعیت دانه بندی و نسبت وزنی ماسه به کل مصالح سنگی را دقیقا تعیین کرد.

82-4

در کارگاههای کوچک ، انجام آزمایش اندازه گیری اسلامپ بتن ضروری تشخیص داده نشود ، میتوان کارگاهی ساده ولی استاندارد نشده زیر ، برای ارزیابی تقریبی کارایی بتن استفاده کرد :

سطح بتن تازه ریخته شده را به وسیله ماله فلزی پرداخت می کنند .

الف – اگر بعد از کشیدن ماله فلزی ، دانه های شن در سطح بتن قابل رویت باشند و فاصله بتن سنگدانه های خالی باشد ، دلیل بر کمبود ملات در جسم بتن است و بعد از بتن ریزی ، سطح بتن کرمو و داخل آن پوک شد .

ب – در صورتی که بعد از کشیدن ماله فلزی ، خمیر سیمان در سطح بتن باقی بماند ، به طوری که بتن و برداشتن ماله فلزی در محل ماله کشی شده ، خمیر سیمان به صورت ناهموار در سطح آن تشکیل شود بر زیاده از حد بودن ملات در جسم بتن است و این نوع بتن با وجود شکل پذیری خوب ، دارای مقاومت خواهد بود .

ج – اگر بعد از کشیدن ماله فلزی ، سطح کاملا یکنواخت روی بتن تشکیل شود و با گذاشتن و برداشتن فلزی روی آن سطح ، تغییر محسوسی ایجاد نشود ، نشانه متعادل بودن ملات در جسم بتن است و بتن کارایی خوب و مقاومت و پایایی بیشتری خواهد بود .

82-5

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

ارتباط با ما


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

021-76214260
021-76214270
021-76214280

آدرس کارخانه

جاده آبعلی، ۵ کیلومتر از بعد از پلیس راه جاجرود منطقه صنعتی سیاه سنگ، خیابان دانش چهارم، پلاک۸۳