شرکت دانش بنیان پیشرو افرند صنعت آرمه

  • آدرس کارخانه: شهرک صنعتی خرم دشت
  • 09121341092
  • 76214260 (021)

بررسی نظر نشریه شماره 543 درباره تیرچه ماشینی قسمت اول

بررسی نظر نشریه شماره 543 درباره تیرچه ماشینی قسمت اول

بررسی نظر نشریه شماره 543 درباره تیرچه ماشینی قسمت اول

نشریه شماره 543

نشریه شماره 543 معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در واقع دستورالعمل طراحي و اجراي سقف هاي تيرچه و بلوك می باشد که از طرف این معاونت منتشر شده و آخرین ورژن این نشریه در سال 1390 منتشر شده است. در این مقاله نظر نشریه شماره 543(که یه آیین نامه 543 نیز شهرت دارد  )در مورد تیرچه ماشینی را مورد بررسی قرار میدهد.

نشریه شماره 543
نشریه شماره 543

اولین مورد اشاره شده در این نشریه صفحه 7 بند3 می باشد:

“3- به علت توليد صنعتي تيرچه و بلوك در كارخانه، كيفيت مناسب تري حاصل شده و نيروي انساني كمتري مورد نياز است.”

لازم به ذکر است یکی از دلایل مهم عدم رفتار همگن تیرچه دستی در بارهای ناشی از زلزله وجود خطاهای انسانی و در نتیجه عدم تقارن در شکل هندسی خرپای تیرچه می باشد. همچنین حذف نیروی انسانی علاوه بر کم نمودن خطاها از هزینه ها نیز می کاهد.

دومین مورد در این نشریه صفحه 7 بند11 می باشد:

“11- به دليل توليد تيرچه ها در كارخانه و پيش ساخته بودن آ نها، كنترل دقيق بر مقدار بتن پوششي روي آرماتورهاي كششي
انجام مي شود.”

یکی از اتفاقاتی که در تولید دستی تیرچه رخ میدهد. ناکافی بودن کاور بتن در پاشنه می باشد که منجر به آسیب دیدگی میلگردهای کششی در زمان حمل .و در نتیجه کاهش مقاومت سقف در برابر ممانهای اعمال شده می باشد. که این مشکل نیز در روند تولید مکانیزه تیرچه حل میشود.

مهمترین برتری تیرچه ماشینی به تیرچه دستی از نظر نشریه شماره 543:

سومین مورد اشاره شده در نشریه543 مربوط به صفحه32 بند 5 می باشد:

“5- قطر ميلگردهاي كششي نبايد از 8 ميلي متر كمتر و از 16 ميلي متر بيشتر باشد. چنانچه كارخانه توليدي از روش نقطه جوش مقاومتي براي اتصال ميلگردها استفاده نمايد، مي توان قطر ميلگردهاي كششي را تا ميزان حداقل 6 ميلي متر تقليل داد.”

این امر نکته مهمی است در واقع به علت آسیب دیدگی میلگرد در زمان جوشکاری توسط جوش قوس الکتریکی .ناچار به استفاده از میلگردهای با قطر بالاتر می باشیم .این آسیب به علت ذوب نمودن میلگرد در این شیوه از جوشکاری می باشد. که منجر به حذف بخشی از ضخامت آرماتور به صورت گل جوش می شود همچنین بخشی از کاور الکترود نیز به صورت ناخالصی وارد آرماتور می شود.

لازم به ذکر است در این نشریه دو جای دیگر نیز به این موارد اشاره شده که در مقاله بعد به آن موارد می پردازیم.

همچنین این نشریه در آدرس زیر قابل دانلود می باشد.

دانلود نشریه شماره543

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

ارتباط با ما


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

021-76214260
021-76214270
021-76214280

آدرس کارخانه

جاده آبعلی، ۵ کیلومتر از بعد از پلیس راه جاجرود منطقه صنعتی سیاه سنگ، خیابان دانش چهارم، پلاک۸۳