شرکت دانش بنیان پیشرو افرند صنعت آرمه

  • آدرس کارخانه: شهرک صنعتی خرم دشت
  • 09121341092
  • 76214260 (021)

كنترل سلامت ظاهري تيرچه ها

كنترل سلامت ظاهري تيرچه ها

كنترل سلامت ظاهري تيرچه ها

تیرچه

برای اجرای سقف تیرچه بلوک مهمترین عضو خرپای تیرچه آن می باشد که مسئولیت تحمل تنش کششی سقف و انتقال نیروی حاصل از بار مرده وزنده سقف به تیرها و تحمل تنش برشی ایجاد شده در سقف را دارد. تیرچه ها شامل دو نوع تیرچه کرومیت(تیرچه فلزی) و تیرچه بتنی می باشد. همچنین تیرچه بتنی شامل انواع مختلفی از جمله تیرچه با زیگزاگ تک ،دوبل و قلابدار می باشد. در مقاله شیوه کنترل ظاهری این تیرچه ها بر اساس آیین نامه 543 ارائه می شود.

  1-كنترل سلامت ظاهري تيرچه خرپايي

در اين مرحله، كيفيت ظاهري فولاد و بتن مصرف شده، تعداد ميلگردهاي كششي تقويتي، شكل ميلگردهاي عرضي، سلامت ظاهري قطعه از نظر شكستگي و خردشدگي بتن پاشنه و خرپاي تيرچه، انحناي غيرعادي تيرچه، كيفيت ظاهري جوش، سلامت ميلگرد در محل اتصالات جوشي، يكنواخت بودن ابعاد شبكه خرپا و بتن پاشنه، مورد ملاحظه دقيق قرار ميگيرند.

  2- كنترل سلامت ظاهري تيرچه فولادي

در اين مرحله، كيفيت ظاهري بال تحتاني، اعضاي قطري، بال فوقاني، بتن مصرف شده و كيفيت جوش استفاده شده مورد ارزيابي قرار ميگيرد. بدين منظور قطعات فلزي مصرف شده و ابعاد جوش و كيفيت جوش مورداستفاده، مورد بازرسي قرار ميگيرد.

  3-كنترل ابعاد و جزئيات اجرايي تيرچه خرپايي

با استفاده از وسايل اندازه گيري كارگاهي مانند متر و كوليس، قطر ميلگردها، ابعاد هندسي خرپا و طول ميلگردهاي كششي تقويتي و نيز پوشش بتني روي ميلگردها، انداز ه گيري شده و نتايج به دست آمده با انداز ه هاي طرح و مشخصات فني، مورد مقايسه وكنترل قرار ميگيرند.

كنترل ابعاد و سلامت ظاهري تيرچه بايد روي نمونه هاي منتخب از انواع تيرچه هاي خريداري شده و يا تيرچه هايي كه در كارگاه توليد مي شوند، انجام گيرد. منظور از انواع تيرچه ها، تنوع آنها از نظر نوع و شكل خرپاي فولادي، قطر و نوع فولاد كششي و عرضي وشرايط توليد محموله هاي مختلف است. طول تيرچه، عامل تنوع به حساب نميآيد. مقادير حداكثر رواداري ابعاد و انحناي قائم و افقي تيرچه هاي خرپايي به شرح زير است:

پوشش بتني:

جانبي      mm 5

زيرين       mm 5

ارتفاع محاسباتي  – ارتفاع خرپا     5درصد

گام ميلگردهاي عرضي 20میلیمتر

طول خرپا   50میلیمتر

عرض و ارتفاع پاشنه بتني 5میلیمتر

انحراف قائم                  500/1     طول تیرچه

انحراف طولي                500/1    طول تیرچه و حداکثر 10 میلیمتر

4- كنترل ابعاد و جزئيات اجرايي تيرچه فولادي

با استفاده از وسايل اندازه گيري كارگاهي مانند متر و كوليس، ابعاد هندسي قطعات فوقاني و تحتاني تيرچه و نيز ورق و يا آرماتورقطري به كار رفته، اندازه گيري شده و نتايج به دست آمده با مشخصات فني طرح شده، مقايسه و كنترل ميگردد.

همان طور كه در خصوص تيرچه هاي خرپايي گفته شد، كنترل ابعاد و سلامت ظاهري تيرچه، بايد روي نمونه هاي منتخب از انواع تيرچه هاي خريداري شده و يا تيرچه هايي كه در كارگاه توليد ميشوند، انجام گيرد. منظور از انواع تيرچه ها، تنوع آنها از نظر نوع وشكل خرپاي فولادي و قطعات استفاده شده و شرايط توليد محموله هاي مختلف است. در اين ارزيابي طول تيرچه، عامل تنوع به حساب نميآيد. همچنين كنترل جوش استفاده شده و كنترل كيفيت آن لازم ميباشد.

مقادير حداكثر رواداري ابعاد تیرچه فولادی به شرح زير است:

ارتفاع محاسباتي  – ارتفاع تيرچه  5درصد

گام ميلگردهاي عرضي                   20میلیمتر

ميانگين ضخامت ور ق، در ابتدا، وسط و انتهاي تيرچه       0.2- تا 0.3+میلیمتر نسبت به ابعاد اسمی

ميانگين عرض ور ق، در ابتدا، وسط و انتهاي تيرچه  3-تا 5+ ميليمتر نسبت به ابعاد اسمي

انحراف افقي                               300/1      طول تیرچه

محصولات


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

ارتباط با ما


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

021-76214260
021-76214270
021-76214280

آدرس کارخانه

جاده آبعلی، ۵ کیلومتر از بعد از پلیس راه جاجرود منطقه صنعتی سیاه سنگ، خیابان دانش چهارم، پلاک۸۳