شرکت دانش بنیان پیشرو افرند صنعت آرمه

  • آدرس کارخانه: شهرک صنعتی خرم دشت
  • 09121341092
  • 76214260 (021)

اجزای خرپای تیرچه و محدودیت های آن

اجزای خرپای تیرچه و محدودیت های آن

اجزای خرپای تیرچه و محدودیت های آن

شبکه پیش ساخته شده از میل گردهای کششی زیرین، بالایی و عرض(زیگزاگ) که به شکل خرپا به همدیگر جوش یا قلاب شده اند و ایستایی لازم را برای حمل و اجراء تامین می کنند.

تیرچه
قطعه پیش ساخته‌است، متشکل از بتن و فولاد که پس از اجرای کامل سقف، تیرهای فرعی T شکل ایجاد می کند. تیرچه ها در سه مرحله تحت بارگذاری قرار می گیرند. در مرحله اول بار ناشی از حمل و نقل را تحمل می‌کند، در مرحله دوم بار ناشی از اجزاء بتن ریزی سقف که وزن مرده سقف( وزن تیرچه، بلوک و بتن درجا) و بارهای در حین اجراء در حد فاصل تکیه گاه‌های اصلی به تیرچه است را تحمل می‌کنند و در مرحله سوم تحمل بار برآیند حاصل از بارهای مرده و زنده پس از عمل‌آوری بتن پوششی و کسب مقاومت کافی ‌می‌باشد.
پاشنه بتنی
قسمت بتنی تیرچه خرپایی است که به عنوان نشیمن گاه بلوک و همچنین پوشش دهنده و مهارکننده میل‌گردهای زیرین خرپا می‌باشد.
بتن پوششی
بتن پوششی به عنوان یکی از عناصر متشکله سقف، پس از جای‌گذاری تیرچه، بلوک، و سایر میلگردها ریخته می‌شود و پس از به دست آوردن مقاومت نهایی، با قطعات دیگر مقطعه مرکب T شکل را بوجود می‌آورد.
میل گرد
فرآورده فولادی گرم و یا سرد نورد شده به صورت شده به صورت ساده یا آج‌دار با مقطع گرد است، که به صورت شاخه ای( مسقتقیم در طول معین) یا کلاف( به صورت حلقوی پیوسته) بسته بندی می شود.
آج
برجستگی هایی که به صورت طولی( موازی محور میل‌گرد) و عرضی( به هر صورتی غیر از طولی) روی سطح میل‌گرد هنگام نورد ایجاد می‌گردد.
میل‌گرد جمع شدگی حرارتی
برای مقابله با کشش‌های متفذقه در قسمت بتن درجا(بتن پوششی سقف) میل‌گردهای جمع‌شدگی حرارتی را به طور معمول در دو جهت عمود برهم در قسمت بالای سقف در حدود 2الی 4 سانتی متر از سطح بالایی بتن نصب می‌شود.
بار مرده
عبارت است از وزن اجزاء ساختمان که شامل دیوارها، کف ها، بام ها، حائل ها ( به انضمام کلیه اندودها و پوششها نازک کاری) و وسایل ثابت و غیر منقول به طور کلی هر آن چه که ثابت بوده تغییر پیدا نمی کند.
باز زنده(سربار)
باز زنده یا سربار به کلیه بارهای موثر اضافی اطلاق میشود که در نتیجه استفاده و بهره‌برداری از ساختمان به ان تحمل شود. بارهای زنده به دو گروه تقسیم می‌شوند.

انواع تیرچه:
تیرچه خرپایی
تیرچه خرپایی ساخته شده از خرپای فولادی و پاشنه بتنی می باشد.
اجزا تشکیل دهنده تیرچه خرپایی که در مقاله درباره تیرچه بلوک و استفاده آن در ایران توضیح داده شد. اشاره اجمالی می کنیم.
میل گردهای زیرین(عضو کششی)، میلگردهای عرضی(زیگراگ)، میل گرد بالایی، میل گرد تقویتی، میل گرد کمکی اتصال، بتن پاشنه، تیرچه پیش تنیده،می باشد.
الزامات سقف تیرچه بلوک
محدودیتها:
محدودیت‌های اجرایی سقف‌های تیرچه بلوک به شرح زیر می‌باشد:
الف) فاصله آزاد تیرچه‌ها نباید از 70 سانتی متر بیشتر باشد.
ب) ضخامت بتن پوششی قسمت بالایی تیرچه (بتن روی بلوک) نباید از 5 سانتی متر یا یک دوازدهم فاصله آزاد تیرچه‌ها کمتر باشد.
ج) هنگام کاربرد تیرچه و بلوک‌ها حداقل فاصله افقی بین دو سطح قائم بلوک‌های مجاور در طرفین یک تیرچه که در مقابل یکدیگر نصب می شوند نباید کمتر از 6.5 سانتی متر باشد.
ه) ضخامت سقف برای تیرچه های با تکیه گاه ساده نباید از یک بیستم دهانه کمتر باشد. این نسبت در مورد تکیه گاه های پیوسته از یک طرف، یک بیست و چهارم و از دو طرف پیوسته، یک بیست و هشتم می باشد. در سقف هایی که مسئله خیز مطرح نباشد، این مقدار تا یک سی ام دهانه کاهش می یابد.
و) حداکثر دهانه مورد پوشش سقف با تیرچه های منفرد نباید از هشت متر بیشتر شود. چنانچه طول تیرچه بیش از چهارمتر باشد، لازم است جهت یکپارچه سازی جانبی آن از یگ یا چند تیر عرضی عمود بر تیرچه ها استفاده شود. توصیه می شود برای اطمینان بیشتر، دهانه مورد پوشش بیشتر از هفت متر نباشد و در صورت وجود سربارهای زیاد و یا دهانه بیش از هفت متر، از تیرچه های مضاعف استفاده شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

ارتباط با ما


https://afrandsanatco.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

021-76214260
021-76214270
021-76214280

آدرس کارخانه

جاده آبعلی، ۵ کیلومتر از بعد از پلیس راه جاجرود منطقه صنعتی سیاه سنگ، خیابان دانش چهارم، پلاک۸۳